- Didactische fiche Leren lezen
- In deze fiche vind je meer uitleg over het werken aan leesvaardigheden op de tablet.
Grabblebox
Hieronder vind je voorbeelden van het stimuleren van leesstrategieën op diverse niveaus.
Niveau 1
- Stap 1- Vooropstellen van het leesdoel – niveau 1
- Stap 2 – Inhoud voorspellen – niveau 1
- Stap 3 – Activeren van de voorkennis – niveau 1
- Stap 4 – identificeren van de tekstsoort – niveau 1
- Stap 5 – Hoofd en bijzaak onderscheiden – niveau 1
- Stap 6 – Woord begrip bewaken – niveau 1
- Stap 7 – schematiseren – niveau 1
- Stap 8 – Evalueren – niveau 1
- Stap 9 – samenvatten- niveau 1
Niveau 2
- Stap 1 – Vooropstellen van het leesdoel – niveau 2
- Stap 2 – Inhoud voorspellen – niveau 2
- Stap 3 – Activeren van de voorkennis – niveau 2
- Stap 4 – identificeren van de tekstsoort – niveau 2
- Stap 5 – Hoofd en bijzaak onderscheiden – niveau 2
- Stap 6 – woordbegrip bewaken – niveau 2
- Stap 7 – schematiseren – niveau 2
- Stap 8 – Evalueren – niveau 2
- Stap 9 – samenvatten- niveau 2
Niveau 3
- Stap 1 – Vooropstellen van het leesdoel – niveau 3
- Stap 2 – Inhoud voorspellen – niveau 3
- Stap 3 – Activeren van de voorkennis – niveau 3
- Stap 4 – identificeren van de tekstsoort – niveau 3
- Stap 5 – Hoofd en bijzaak onderscheiden – niveau 3
- Stap 6 – woordbegrip bewaken – niveau 3
- Stap 7 – schematiseren – niveau 3
- Stap 8 – Evalueren – niveau 3
- Stap 9 – samenvatten- niveau 3
Niveau 4
- Stap 1 – Vooropstellen van het leesdoel – niveau 4
- Stap 2 – Inhoud voorspellen – niveau 4
- Stap 3 – Activeren van de voorkennis – niveau 4
- Stap 4 – identificeren van de tekstsoort – niveau 4
- Stap 5 – Hoofd en bijzaak onderscheiden – niveau 4
- Stap 6 – woordbegrip bewaken – niveau 4
- Stap 7 – schematiseren – niveau 4
- Stap 8 – Evalueren – niveau 4
- Stap 9 – samenvatten- niveau 4